الأمم المتحدة تعطي الأولوية للمعلمين في اللقاح الجديد بعد بداية تجربته

 


نيويورك:

 أصبحت ممرضة من نيويورك الاثنين أول أميركية تتلقى لقاحا ضد كوفيد-19، ويشكل ذلك بداية حملة تطعيم واسعة النطاق في أنحاء البلاد الأكثر تضررا بفيروس كورونا، فيما يشهد الاتحاد الأوروبي ارتفاعا حادا في أعداد الإصابات مع عدم وجود لقاح مصرح به في الوقت الحالي.

وتلقت الممرضة المتخصصة في العناية المركزة ساندرا ليندسي اللقاح امام الكاميرات في "لونغ آيلند جيويش ميديكل سنتر"، المستشفى الكبير في منطقة كوينز.

وكتب الرئيس الاميركي دونالد ترمب على تويتر "أول لقاح يتم تلقيه. التهانىء للولايات المتحدة. التهانىء للعالم". ويأتي هذا بعد ستة أيام من أولى التلقيحات في المملكة المتحدة، وهي الدولة الأولى التي سمحت باستخدام هذا اللقاح من مختبرات فايزر/بايونتيك.

وكتب الرئيس المنتخب جو بايدن بدوره "تمسكوا بالامل، أيام افضل آتية".

وشاهد حاكم ولاية نيويورك اندرو كومو تلقيحها عبر تقنية الفيديو وسارع الى تهنئتها قائلا "آمل ان يمنحك هذا الامر (ويمنح) الممرضين الذين يعملون هنا كل يوم، احساسا بالامان ومزيدا من الكفاءة" في العمل.

وبدت ليندسي مبتسمة وقالت بعد تلقيها الحقنة في ذراعها "أنا بخير تماما. لم اشعر بأي فرق عن اللقاحات الأخرى".

وتبدأ حملة التلقيح الأميركية التي تستهدف كأولوية مقدمي الرعاية الأكثر تعرضا للفيروس ودور المسنين فيما يعيث الوباء في الولايات المتحدة التي توشك على اجتياز عتبة 300 ألف وفاة مع أكثر من 16 مليون إصابة بما فيها 1,1 مليون في الأيام الخمسة الماضية.

وتشمل مرحلة التلقيح الأولى نحو ثلاثة ملايين شخص، فيما الهدف هو تلقيح 20 مليون شخص بالمجمل في كانون الأول/ديسمبر ونحو مئة مليون قبل نهاية آذار/مارس.

وصرح كومو "نحتاج الى أشهر قبل ان يشمل اللقاح عددا كبيرا من الناس. إنه تاليا الضوء في آخر النفق لكن النفق طويل"، داعيا الاميركيين الى مواصلة احترام التعليمات الصحية خلال فترة الاعياد.

وقال المستشار العلمي لعملية توزيع اللقاحات منصف سلاوي لشبكة سي بي إس "قلقي الرئيسي هو مدى إحجام" الاميركيين عن تلقي اللقاح. وأضاف "تم إطلاق حملة اتصالات واسعة لإقناع الأميركيين بالحصول عليه".

تسارع الوباء في أوروبا

باشرت كندا الاثنين أيضا المرحلة الأولى من التلقيح.

وباتت مساعدة ممرضة في تورونتو أول شخص يتلقى اللقاح المضاد لكوفيد-19 في هذا البلد، وفق مشاهد مباشرة عرضتها قنوات التلفزة المحلية.

وفي الشرق الأوسط، بدأت أبوظبي أيضا بحملة تلقيح الاثنين، بعد خمسة أيام من موافقة الإمارات على لقاح من شركة الأدوية الصينية العملاقة "سينوفارم".

وفي آسيا، أضيفت سنغافورة إلى قائمة الدول التي وافقت على لقاح فيزر/بايونتيك الاثنين، بعد المملكة المتحدة وكندا والبحرين والسعودية والمكسيك والولايات المتحدة.

وفي أوروبا، أكثر القارات تضرراً مع 480 ألفاً و650 وفاة وأكثر من 22 مليون إصابة، من المفترض أن تحزم وكالة الأدوية الأوروبية قرارها حول اللقاحات بحلول نهاية شهر كانون الاول/ديسمبر.

وكما في الولايات المتحدة، تزداد المخاوف في القارة العجوز مع اقتراب عيدي الميلاد ورأس السنة، فيما تتسارع الموجة الوبائية الثانية في إيطاليا وألمانيا خصوصا.

وأظهرت بيانات جمعتها وكالة فرانس برس، أن أوروبا هي المنطقة التي سجلت أكبر عدد إصابات جديدة هذا الأسبوع (بمعدل 236 ألفا و700 إصابة في اليوم).

وفي هذا الصدد، تبدأ فرنسا خلال الأسبوع الحالي استراتيجية فحوص واسعة تستهدف خصوصا بعض المدن أملا بسيطرة أفضل على انتشار الوباء من أجل تخفيف إجراءات الإغلاق.

في هذا الوقت، تظاهر الاف العاملين في القطاع الفندقي الاثنين في باريس مطالبين باعادة فتح مؤسساتهم.

وهذه الاستراتيجية مستوحاة من تلك التي طبقتها بريطانيا في ليفربول مطلع تشرين الثاني/نوفمبر.

وفي ألمانيا حيث أصبح الوباء "خارجاً عن السيطرة"، وفق حاكم مقاطعة بافاريا ماركوس سودير، أعلن الأحد عن إغلاق جزئي يبدأ الأربعاء ويستمر حتى 10 كانون الثاني/نوفمبر، كالإغلاق الذي شهدته البلاد في الربيع خلال الموجة الأولى من كوفيد-19.

وستغلق المتاجر غير الأساسية والمدارس والحضانات، فيما الأولوية ستكون للعمل من المنزل، وسيجري الحد من التواصل الاجتماعي، علما أن المطاعم والحانات والمتاحف والمسارح والمنشآت الرياضية مغلقة أصلاً منذ مطلع تشرين الثاني/نوفمبر. ولم تنتظر بعض المناطق قرار الأحد لاتخاذ إجراءات دخلت حيز التنفيذ الاثنين.

وفي هولندا المجاورة، كان من المتوقع فرض قيود جديدة الاثنين، مع احتمال إغلاق المتاجر غير الأساسية والمسارح والمتاحف والمتنزهات الترفيهية.

وفي السويد، بات عدد من نقلوا الى المستشفيات مساويا للعدد الذي سجل في نيسان/ابريل الفائت، وفق سلطة الشؤون الاجتماعية.

وتستعد لندن وبعض المناطق في جنوب شرق انكلترا لاعلى درجة تأهب بسبب الفيروس على ان يبدأ تنفيذ التدابير الجديدة الاربعاء بحسب بي بي سي. ويشمل هذا الامر اغلاق الفنادق والحانات والمطاعم.

واعلن وزير الصحة الاسباني سلفادور ايلا الاثنين ان بلاده ستتلقى الشحنات الاولى من اللقاح ضد الوباء بحدود الرابع من كانون الثاني/يناير.

وفي سويسرا، طلب مدير مستشفى زوريخ إغلاق البلاد، وفق صحيفة "سونتاغز تسايتونغ"، إذ أعربت أكبر خمسة مستشفيات جامعية في بال وبيرن وزوريخ ولوزان وجنيف، عن "قلقها الكبير" من الوضع إلى وزارة الصحة.

وأعلنت ليتوانيا إغلاق غالبية متاجرها اعتبارا من الأربعاء وقالت رئيسة الوزراء إنغريدا سيمونيت أنّ "الأرقام مخيفة ومحزنة. الخطر الآن في كل مكان".

في الأثناء، تجاوزت إيطاليا بريطانيا لتصبح أكثر دولة أوروبية تضررا على صعيد الوفيات، حيث سجلت 64 ألفاً و520 وفاة، وأكثر من 1,8 مليون إصابة.

موجة ثالثة في كوريا الجنوبية

في آسيا، سجلت كوريا الجنوبية 1,030 إصابة جديدة بفيروس كورونا الأحد، وهو عدد قياسي لليوم الثاني تواليا.

وكانت البلاد قد عُدت في وقت سابق نموذجا يحتذى به بالنسبة الى مكافحة انتشار الوباء والتزام الشعب اجراءات التباعد الاجتماعي وارشادات أخرى على نطاق واسع.

أما في مملكة إسواتيني الصغيرة داخل جنوب إفريقيا فقد توفي رئيس الوزراء بعد أسبوعين على تشخيص إصابته بكوفيد-19 مع أن السلطات لم تؤكد سبب الوفاة.

وفي نيجيريا، ثبتت إصابة 26 جنرالا على الأقل بفيروس كورونا وتوفي أحدهم بعد حضور مؤتمر في أبوجا.

وفيما يقف مقدمو الرعاية في الخطوط الأمامية في كل مكان في الحرب ضد الفيروس، يشير تقرير منظمة الصحة العالمية واليونيسيف إلى أن واحدة من كل أربع مؤسسات رعاية صحية في العالم لا تملك خدمات إمدادات المياه.

من جهتها، دعت منظمة الامم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة (يونسكو) الاثنين الحكومات الى اعطاء الأولوية ايضا للمعلمين في حملة التلقيح.



Priority for Teachers: America begins vaccination campaign with new vaccine, UN gives priority to teachers 

 New york:


A New York nurse on Monday became the first U.S. to receive a vaccine against Coved-19, the start of a large-scale vaccination campaign across the country most affected by MERS-CoV, as the European Union is experiencing a sharp rise in infections and no vaccine currently available.


Intensive care nurse Sandra Lindsay received the vaccine in front of cameras at the Long Island Geoich Medical Center, a large hospital in Queens.


Us President Donald Trump wrote on Twitter, "the first vaccine to be received. Congratulations to the United States. Congratulations to the world." This comes six days after the first vaccinations in the UK, the first country to have allowed the vaccine to be used by Pfizer/Biotech laboratories.


"Hold on to hope, better days are coming," President-elect Joe Biden wrote.


"I hope this will give you a sense of safety and more efficiency," new York State Governor Andrew Cuomo said.


Lindsay looked smiling and said after receiving the injection in her arm, "I'm absolutely fine. I didn't feel any difference from other vaccines."


The U.S. vaccination campaign, which targets the most vulnerable caregivers and the homes of the elderly, begins as the epidemic approaches the threshold of 300,000 deaths with more than 16 million infections, including 1.1 million in the past five days.


The first vaccination phase involves about 3 million people, with a total of 20 million in December and about 100 million by the end of March.


"It's going to take months before the vaccine involves a large number of people. It is the next light at the end of the tunnel, but the tunnel is long," he said, calling on Americans to continue to respect health regulations during the holidays.


"My main concern is the reluctance" of Americans to receive the vaccine, Moncef Slawi, scientific advisor for vaccine distribution, told CBS News. "A large-scale communications campaign has been launched to convince Americans to get it," he said.


The epidemic has accelerated in Europe


Canada also began the first phase of vaccination on Monday.


A nurse's assistant in Toronto became the first person to receive the Cofed-19 vaccine in the country, according to live footage shown on local television channels.


In the Middle East, Abu Dhabi also launched a vaccination campaign on Monday, five days after the UAE approved a vaccine from Chinese pharmaceutical giant Sinopher.


In Asia, Singapore was added to the list of countries that approved the Pfizer/Biotech vaccine on Monday, after the United Kingdom, Canada, Bahrain, Saudi Arabia, Mexico and the United States.


In Europe, with 480,650 deaths and more than 22 million infections, the European Medicines Agency is expected to make its decision on vaccines by the end of December.


As in the United States, fears are growing on the old continent as Christmas and New Year approach, while the second epidemic wave is accelerating in Italy and Germany in particular.


Data compiled by AFP showed that Europe was the region with the highest number of new infections this week (an average of 236,700 per day).

 Data compiled by AFP showed that Europe was the region with the highest number of new infections this week (an average of 236,700 per day).


In this regard, France is launching a broad screening strategy this week, targeting, in particular, some cities in the hope of better control over the spread of the epidemic in order to ease closures.


Meanwhile, thousands of hotel workers demonstrated monday in Paris to demand the reopening of their businesses.


This strategy is inspired by the one implemented by Britain in Liverpool in early November.


In Germany, where the epidemic has become "out of control," Bavarian Governor Markus Soder said Sunday a partial closure would begin Wednesday and run until November 10th, such as the country's spring closure during the first wave of Coved-19.


Non-essential shops, schools and nurseries will be closed, priority will be to work from home, and social networking will be reduced, with restaurants, bars, museums, theatres and sports facilities already closed since early November. Some areas did not wait for Sunday's decision to take action that came into effect on Monday.


In neighbouring The Netherlands, new restrictions were expected on Monday, with the possible closure of non-essential shops, theatres, museums and theme parks.


In Sweden, the number of people hospitalized is equal to the number recorded in April, according to the Social Affairs Authority.


London and some areas in the south-east of England are on high alert due to the virus, with the new measures due to be implemented on Wednesday, the BBC said. This includes the closure of hotels, bars and restaurants.


Spanish Health Minister Salvador Ella said Monday that his country would receive the first shipments of the vaccine against the epidemic by January 4.


In Switzerland, the director of the Zurich hospital has asked for the country to be closed, according to the Sonntags Zeitung, with the top five university hospitals in Basel, Bern, Zurich, Lausanne and Geneva expressing "great concern" about the situation to the Ministry of Health.


Lithuania announced the closure of most of its stores as of Wednesday and Prime Minister Ingrida Simonet said: "The figures are frightening and sad. Danger is now everywhere."


Meanwhile, Italy surpassed Britain to become the most affected European country in terms of mortality, with 64,520 deaths and more than 1.8 million injuries.


Third wave in South Korea


In Asia, South Korea recorded 1,030 new cases of MERS-CoV on Sunday, a record number for the second consecutive day.


The country had earlier set a model for combating the spread of the epidemic, the people's commitment to social divergence and other broad guidelines.


In the small South African kingdom of Iswatini, the prime minister died two weeks after being diagnosed with Cofed-19, although authorities have not confirmed the cause of death.


In Nigeria, at least 26 generals were confirmed to be infected with THE CORONA virus and one died after attending a conference in Abuja.


As front-line caregivers stand up everywhere in the fight against HIV, the WHO and UNICEF report indicates that one in four health-care institutions in the world do not have water supply services.


The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) on Monday called on governments to give priority to teachers in the vaccination campaign.


تعليقات

موقع تعليم مصر يدعوك للتعليق